[Facebook Case Onderzoek] Resultaten van 5 verschillende target mogelijkheden

22 januari 2020 | Social Media Adverteren

Als je ooit een Facebook Advertentie campagne hebt gemaakt zal je vast weten hoe moeilijk het is om de juiste benadering te kiezen. De mogelijkheden lijken eindeloos.

Als je geen duidelijk plan maakt voordat je je advertentie campagne begint zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Het is dus noodzakelijk een goed plan van aanpak op te stellen voordat je aan de slag gaat. Maar hoe doe je dit? In dit artikel delen we de resultaten van 5 verschillende manieren waarop wij onze klanten helpen hun potentiële klanten te benaderen.

Achtergrondinformatie klant

Allereerst is het belangrijk voor ons om te kijken naar de achtergrondinformatie van de klant. Deze had nog nooit online geadverteerd maar had wel een e-commerce bedrijf met een consequente omzet per maand door middel van organisch webverkeer. In dit artikel focus ik op de Facebook campagnes, de verschillende manieren van benadering en de resultaten daarvan.

De target mogelijkheden die wij hebben getest

Na ons oorspronkelijk onderzoek hebben we besloten om 5 verschillende campagnes te starten met verschillende benaderingen. We zijn begonnen met een budget van €1000 evenredig te spenderen over de campagnes. Dit zijn uiteraard niet de enige opties die mogelijk zijn en uiteraard niet voor ieder bedrijf de persé beste manieren.

  • Demografisch + Retargeting
  • Demografisch + Interesse
  • Demografisch + Gedrag
  • Demografisch + Concurrenten
  • Concurrenten + Facebook lookalikes

Demografisch + Retargeting

Aangezien de klant al organisch webverkeer naar de website had was retargeting een voor de hand liggende keuze. Met retargeting advertenties ontvangen Facebook gebruikers die al een keer naar je website zijn gegaan maar toch nog niets hebben gekocht een advertentie. Dit is slim omdat mensen die je website al kennen sneller een aankoop zullen doen dan mensen die nog niet van je winkel afweten.

Demografisch + Interesse

Onze klant verkoopt kleding en schoenen die vooral jonge vrouwen aanspreekt. Het is daarom belangrijk dat we goed letten op leeftijd en geslacht bij het ontwerpen van de advertentie, anders lopen we het risico om de advertentie aan mannen of oudere vrouwen te laten zien die deze artikelen minder snel zullen kopen.

Geslacht en leeftijd zijn echter niet het enige waar we rekening mee moeten houden. We moeten ook denken aan welke jongere vrouwen de stijl van kleding die onze klant aanbiedt aanspreekt. Welke jongere vrouwen hier interesse in tonen wordt door facebook gevonden door middel van:

  • Gedeelde berichten op de tijdlijn
  • Gebruikte Apps
  • Welke advertenties op geklikt worden
  • Likes
  • Activiteit buiten Facebook

Demografisch + Gedrag

Vervolgens willen we ook de ‘gedrag-targeting’ van Facebook testen. We hebben hiervoor het geslacht, de leeftijdsgroep, het inkomen en andere demografische kenmerken gebruikt zoals we eerder ook hebben gedaan. Maar ditmaal benaderen we mensen die binnen deze doelgroep vallen die vaak online aankopen doen en die geïnteresseerd zijn in dames mode.

Dit is mogelijk omdat Facebook informatie heeft over aankopen door data van:

  • Klantenkaarten
  • Kredietkaarten
  • Acxiom
  • Openbaar rapport
  • Enquêtegegevens
  • En vele andere databases

Het kan heel effectief zijn om dit soort marketing te gebruiken om bij je potentiële klanten op te vallen.

Demografisch + Concurrenten

Deze optie is om mensen te benaderen die voorheen interesse hebben getoond in de concurrentie. Waarom dit effectief is lijkt ons vanzelfsprekend.

Concurrenten + Facebook Lookalikes

Tot slot hebben we een “lookalike” doelgroep gemaakt. In Facebook kun je een lijst met emailadressen uploaden. Facebook zoekt dan in zijn database naar mensen die dezelfde activiteiten en/of interesses vertonen. Je moet hiervoor dus bestaande klanten in voeren.

De resultaten

De resultaten van de eerste maand:

Onze klant heeft in totaal €1000,00 gespendeerd, en heeft hier na 1 maand €19.243,00 omzet behaald met 276 conversies uitsluitend door de 5 campagnes die wij gestart hebben.

Gebleken is dat de remarketing strategie het meest succesvol was. Met een €384,00 investering wist onze klant €16.135,00 om te zetten met 200 conversies.

De interesse benadering ging relatief goed. Met een investering van €346,00, wist de klant €1592,00 binnen te halen.

Verrassend genoeg was de Facebook lookalike- en de gedragsbenadering het minst effectief. Dit betekent niet dat deze benaderingstactieken slecht zijn. Het betekent enkel dat voor onze klant in deze markt, deze opties niet ideaal gebleken zijn.

Zoals eerder gezegd is dit geen leidraad. De resultaten zullen verschillen per markt en per bedrijf.

Conclusie

Het doortesten van verschillende advertentie varianten brengt niet alleen inzicht, maar geeft je vooral de mogelijkheid om door te bouwen op succesvolle tactieken om zo je omzet nog verder te verhogen.

Wil je sparren met een ervaren specialist over jouw project of bedrijf? Stuur een email of bel ons hieronder.

 

[TIJD VOOR VERANDERING]

Klaar voor een échte Digital Marketing Verandering?

Let’s Talk!

Hulp nodig? Chat met een expert