Waarom is één marketing ​​tactiek nooit genoeg?

22 augustus 2019

Onlangs hebben we een enquête gehouden waarbij we eigenaren van kleine bedrijven (MKB) de vraag stelden: “Wat is je belangrijkste vraag over online marketing?”

Al snel bleek dat er een gemeenschappelijke vraag was die 90% stelden. De meeste gestelde vraag van ondernemers was:

Welke tactiek te gebruiken om de beste return on investment (ROI) te krijgen?

Interessant was om te zien dat deze vraag hetzelfde geldt voor B2B- en B2C-bedrijven in vrijwel iedere branche. Het antwoord op deze vraag is echter niet zo eenvoudig. Er is namelijk niet één specifieke tactiek die de hoogste ROI zal behalen. Er is geen ‘gouden regel’. Het mooie van deze uitkomst is dat je kunt stoppen met zoeken naar iets dat simpelweg niet bestaat.

Waarom is één online marketing tactiek niet genoeg?

Laat ik eerst beginnen met aan te geven waarom één tactiek nooit genoeg is ongeacht het type bedrijf of de branche waarin je actief bent. Laat ik zoekmachine optimalisatie (SEO) als voorbeeld gebruiken, omdat dat typisch de tactiek is die mensen bedenken wanneer ze over online marketing praten. Zou SEO (organische zoekmachine optimalisatie) je ooit de hoogste ROI kunnen geven?

Het antwoord is nee. En de reden is dat SEO gewoon een verkeerstactiek is. Door je website te optimaliseren en te rangschikken voor relevante zoekwoorden, stuur je prospects naar je website. Dat is geweldig, maar wat dan? Als alles wat je deed gericht was op SEO, dan kon je heel veel traffic krijgen, maar weinig of geen verkoop. Dat komt omdat je website conversie tactieken mist!

De realiteit is dat het verkeer niet gelijk is aan de verkoop. Het genereren van verkeer naar je website eigenlijk slechts een derde (33%) van de vergelijking. Dus elke traffic strategie zoals SEO, Google-advertenties, Facebook-advertenties, Sociale media, off-line publiciteit of backlinks zal nooit genoeg zijn.

Verkeer is dus maar 1/3 van de vergelijking. De overige 2/3 is onderverdeelt in 1/3 website-conversie en 1/3 is uw klantwaarde. Maar hoe bereken je nu de inkomsten uit online marketing? Daarvoor gebruiken we de volgende formule:

Online Marketing Revenue = (websiteverkeer) x (website conversieratio) x (klantwaarde)

Om de hoogste ROI te genereren, moet je verkeer naar je website leiden, vervolgens het verkeer omzetten in verkopen en je klantwaarde in de loop van de tijd blijven maximaliseren. En de enige manier om je online marketing voortdurend te verbeteren, is als je over de juiste tracking- en analysemogelijkheden beschikt.

Met andere woorden, je hebt 4 tactieken nodig, niet slechts één.

Waarom zou je nooit één Traffic-tactiek moeten hanteren?

Als je op slechts één bron van traffic zoals SEO of adverteren vertrouwt, ben je zeer kwetsbaar. Telkens wanneer Google het algoritme bijwerkt, hebben sommige bedrijven een enorme ‘dip’ in traffic omdat al hun inspanning in SEO zit en geen andere verkeersbronnen hebben.

Laten we als voorbeeld nemen dat het je doel is om 1 verkoop per dag (30 per maand) te genereren.

Een marketing strategie zou kunnen zijn om 1 verkeersbron te vinden die 30 verkopen per maand kan leveren. Een andere optie is om 30 verschillende verkeersbronnen te hebben die elk 1 verkoop per maand kunnen leveren.

Als ik het zou mogen zeggen, dan zou ik liever 30 verkeersbronnen kiezen. Deze multi-traffic tactiek maakt je bedrijf zoveel stabieler. Als een tactiek opdroogt, dan heb je 29 andere bronnen om de traffic door te laten lopen.

[TIJD VOOR VERANDERING]

Klaar voor een échte digital marketing verandering? Laten we samenwerking!