6 redenen waarom je een social media marketing strategie moet hebben

door | 9 september 2019 | Social media Adverteren

Misschien wist je het nog niet,… maar social media is niet alleen een trend en het is ook niet alleen voor tieners. Social media is een groeiende potentie om met je klanten in contact te komen en het biedt een waardevolle kans voor jouw bedrijf om een breder publiek en markt aan te spreken met jouw producten of service.

Vraag: Is jouw doelgroep eigenlijk een Social Media gebruiker?

De meeste bedrijven aan wie wij deze vraag stellen zeggen: “dat weet ik eigenlijk niet, maar ik denk het niet..”, en eerlijk gezegd, is dit een begrijpelijk antwoord. Want behalve Linkedin, zijn alle social media kanalen toch vooral een ‘prive’ ding..toch?

populairste social media netwerk nederland 2019

In het bovenstaande overzicht van de meest populaire social media netwerken in Nederland in 2019 blijkt dat Whatsapp een duidelijk groei doormaakt, en dat Facebook een significante daling laat zien.

Geen nood, want van alle sociale netwerken, blijft Facebook een van de belangrijkste netwerken om je dienst of service te promoten. Bovendien zijn de sterke stijgers (Instagram en Whatsapp) onderdeel van het concern van Mark Zuckerberg. In het overzicht hieronder zie je het aantal gebruikers per social media kanaal, in Nederland welteverstaan..

meest gebruikte social media kanaal 2019 nederland

Gebaseerd op deze informatie, gebruikt jouw doelgroep vrijwel zeker social media. Maar hoeveel? Opnieuw volgens the data van SproutSocial, loggen 1,5 biljoen van Facebook’s 2,27 biljoen gebruikers elke dag in op Facebook!

dus…..

  • Elke leeftijdsgroep gebruikt social media
  • Elk inkomensniveau gebruikt social media
  • Elk opleidingsniveau gebruikt social media
  • Elke locatie (stedelijk, landelijk) gebruikt social media
  • Vrijwel alle gebruikers loggen elke dag in

Voor het geval dat je niet overtuigt bent om met social media marketing te beginnen, zal ik je de 6 belangrijkste voordelen vertellen waardoor je deze enorme en groeiende marketing mogelijkheid misschien toch moet omarmen.

Reden #1: Groeiende naamsbekendheid en vertrouwen

De realiteit is dat potentiële klanten research doen voordat ze besluiten iets te kopen. Waar kijken ze? Natuurlijk, Google is de beste zoekwebsite, maar veel andere zoeken al op Facebook en andere social media netwerken voor bedrijfs of product informatie.

Er zijn 3 mogelijkheden als potentiële klanten online naar je zoeken:

  1. Ze vinden niets en verliezen gelijk het vertrouwen
  2. Ze vinden je social media profielen, maar deze zijn niet actief en daardoor verlies je weer het vertrouwen
  3. Ze vinden je social media profielen, zien dat je actief bent en leren meer over de cultuur en waarden van je bedrijf. Dit leidt naar groeiend vertrouwen en meer naamsbekendheid omdat social media je de kans geeft om met potentiële klanten een sociaal contact op te bouwen.

Reden #2: Groeiende zichtbaarheid in Google

Zoals gezegd, je potentiële klanten zijn al aan het zoeken naar informatie over je bedrijf of product op Google. Een van de voordelen van profielen opzetten op social media is dat het je een kans biedt om de eerste pagina van Google te vullen met webpagina’s die jij beheerd.
Google bijvoorbeeld maar eens op je bedrijfsnaam en kijk naar de eerste pagina. Als je een Facebook pagina hebt is de kans groot dat die pagina rankt op de eerste pagina in Google. Als je ook een Linkedln en Twitter account hebt ranken deze waarschijnlijk ook op de eerste pagina in Google. Hoe meer pagina’s je beheerd in de zoekresulaten van Google, des te groter de kans dat een potentiële klant op één van jouw pagina’s klikt.

Bovendien kan social media marketing jouw zoekmachine ranking verbeteren voor andere keywords. Social media geeft jouw website meer zichtbaarheid, wat kan leiden tot meer links van andere websites, wat je rankings weer een boost kan geven.
Maar social media marketing gaat niet alleen over meer zoekverkeer naar je website krijgen…

Reden #3: Groeiend aantal conversies

Social media marketing zorgt ervoor dat je je bedrijf, product of dienst laat kennismaken met potentiële klanten, en dit gaat op een ander niveau dan andere kanalen zoals adverteren op Google of Bing. Met andere woorden; social media geeft jouw bedrijf een persoonlijke aanpak, die natuurlijk weer kan leiden naar meer betrouwbaarheid en zodoende weer meer conversie kan opleveren.

Bovendien, als gebruikers je volgen, liken en je updates delen, dan is dit ‘social proof’ wat inhoud dat andere mensen het leuk vinden wat je doet en je bedrijf vertrouwen.

Social media is een geweldig hulpmiddel voor het volgen en in contact komen met potentiële klanten. Ook als ‘follow-up’ (In het Google-model de ‘Care’ fase) is social media is een ideaal kanaal om in contact te blijven met je klanten.

Reden #4: Groeiend aantal klanten en aanbeveling

Door het gebruik van Social Media kunnen we onder de aandacht blijven van de klant en zal je retentie (terugkerend bezoek), verwijzingen en online beoordelingen toenemen. Als dat geen reden is om social actief te worden……..

Reden #5: Ontwikkel meer samenwerkingen en partnerships

Zoals ik al vertelde, potentiële klanten doen online research doen naar je bedrijf. Je zult begrijpen dat potentiële partners hetzelfde doen…

Dus social media kan je helpen om nieuwe samenwerkingen aan te gaan..
Daarnaast zijn potentiële partners meer geintereseerd in het delen van content (artikelen, videos) dan het vormen van een (referral) partnership. Het is gewoon veel gemakkelijker om content te delen. Als je dan eenmaal samenwerkt is het een eenvoudige stap om referrals te bespreken.

Natuurlijk hangt deze strategie af van content, maar dat is geen probleem als je al actief bent op social media.

Reden #6: Onderscheidt jouw marketing t.o.v. je concurrenten

Als laatste reden moeten bedrijven social media marketing gebruiken als een manier om zich te onderscheiden. Als jouw bedrijf nu afhangt van maar een of twee marketing tactieken, ben je extreem kwetsbaar! Zo schreven we een artikel ‘WAAROM IS ÉÉN MARKETING ​​TACTIEK NOOIT GENOEG?

We kennen ongetwijfeld allemaal de verhalen van Google updates die een bedrijf dat hoog rankte in the zoekresultaten en plotseling werd verwijderd.  Ook is de verwachting dat adverteren steeds duurder zal worden voor keywords waar nieuwe concurrenten met grote zakken de markt opkomen. Ook zal email marketing niet gemakkelijker worden met alle spamfilters en Gmail die automatisch emails sorteert.

Conclusie: de enige weg naar lange termijn succes is door je marketing strategie goed op te zetten, en tactieken zoals social media te gebruiken.

[TIJD VOOR VERANDERING]

Klaar voor een échte digital marketing verandering? Laten we samenwerking!