5 Google Ads tips om gelijk resultaat te zien

24 februari 2020 | Zoekmachine Adverteren

Aan de slag met Google Ads (voorheen Google AdWords) is eenvoudig en het verbrassen van een advertentiebudget is zelfs nog eenvoudiger. Maar hoe bereik je wel de gewenste resultaten? Veel eigenaren van kleine bedrijven maken gebruik van het advertentieplatform van Google zonder enige echte kennis over het controleren en beheren van hun campagnes. Al te vaak zien we dat ze veel klikken en vertoningen hebben en hun advertentiebudget er doorheen gaat maar zonder enige verkoop, telefonische aanvragen, contact formulier inzendingen of andere meetbare conversies. De meeste van deze ondernemers hebben het na een paar maanden al wel gezien. En eigenlijk is dat jammer want zelfs als je nieuw bent bij Google Ads zou je niet snel de moed op moeten geven. Google Ads is een krachtig advertentieplatform dat elk bedrijf kan helpen contact te leggen met nieuwe klanten. Je moet er alleen voor zorgen dat je de juiste boodschap voor je potentiële klant maakt. Om je daarmee te helpen geef ik je vijf tips om meteen resultaten te zien met Google Ads campagnes.

Stop met het gebruiken van brede zoekwoorden

Meer is niet altijd beter en brede zoekwoorden zijn daarvan het bewijs. Brede zoekwoorden zorgen ervoor dat je advertenties voor veel meer mensen worden weergegeven dan bij zoekwoorden op woordgroep en exacte zoekopdrachten. Die mensen zijn echter veel minder geïnteresseerd in wat je verkoopt of welke dienst je levert. Dit is het probleem met brede zoekwoorden. Stel je voor dat je een garagebedrijf hebt. Dus start je een Google Ads-campagne die het brede zoekwoord “banden” gebruikt. Bij brede zoekwoorden worden advertenties weergegeven voor elke zoekopdracht met een zoekwoord dat volgens Google relevant is voor ‘banden’. Dus een man of vrouw die zoekt naar “fietsbanden oppompen” kan je advertentie zien en erop klikken. Dat is zonde van het geld. Gebruik in plaats daarvan zoektermen op woordgroep en exact zoeken. Bij zoekwoordgroepen moet de zoekopdracht uw zoekwoord bevatten in de volgorde waarin je het hebt vermeld. En bij exact overeenkomende zoekwoorden moet de zoekopdracht exact overeenkomen met je zoekwoord (nou ja, niet precies meer, maar bijna exact). Je krijgt minder klikken en vertoningen, maar je bezoekers zijn veel relevanter voor je bedrijf. Dat betekent betere klik frequenties, lagere kosten en meer conversies.

Begin met het gebruik van uitsluitingszoekwoorden

Uitsluitingszoekwoorden gaan verder waar trefwoorden en exacte zoekwoorden achterblijven. Stel je weer voor dat je reclame maakt voor een jouw garage bedrijf. In je lijst met zoekwoorden heb je de term ‘banden’ gewijzigd van een breed zoekwoord naar een zoekwoordgroep. Je ontvangt echter nog steeds veel ongewenste klikken van mensen die zoeken naar ‘fietsbanden’ en geen van hen leidt tot conversies. Lijsten met uitsluitingszoekwoorden die je op campagne- of advertentiegroepniveau kunt maken blokkeren dat je advertenties worden weergegeven voor zoekopdrachten die een van de geblokkeerde term bevatten. Voeg het woord ‘fiets’ toe aan je lijst met uitsluitingszoekwoorden en gebruikers die op fietsbanden zoeken krijgen je advertentie niet meer te zien.

Bouw afzonderlijke campagnes voor zoek- en weergaveverkeer

Wanneer je nieuwe campagnes bouwt kan je kiezen of je advertenties worden weergegeven op het Zoek- of Display Netwerk van Google. Je kunt ook de optie ‘Google Display Select’ kiezen waarmee je advertenties op beide worden weergegeven.
Onervaren marketeers tonen hun advertenties vaak op beide netwerken. Het Display Netwerk is enorm en klikken zijn goedkoper dan in het zoeknetwerk. Waarom niet profiteren van wat beide netwerken bieden?
Eigenlijk zou je beide netwerken moeten gebruiken maar altijd afzonderlijk. Anders toon je dezelfde advertenties aan consumenten in totaal verschillende denkrichtingen, wat betekent dat je zoek- of display-advertenties vrijwel zeker nutteloos zullen zijn. Met het zoeknetwerk richt je je op potentiële klanten die werkelijk op zoek zijn naar je product of dienst. Met het Display Netwerk surfen je prospects online en je gaat ze targetten met display advertenties. Normaal gesproken heb je voor elk netwerk verschillende advertenties nodig om de beste resultaten te zien.
Als je je campagnes op beide netwerken uitvoert verlies je feitelijk de mogelijkheid om je advertenties te optimaliseren voor een groot aantal potentiële klanten. Bouw campagnes die gericht zijn op de twee verschillende netwerken.

Split Test Je Ads

Het Google Ads-campagne creatieproces vereist dat marketeers één advertentie maken om mee te beginnen. De meeste nieuwe marketeers gaan echter niet verder. Dus al hun campagnes hebben slechts één advertentie. Helaas kan je niet veel leren van het uitvoeren van slechts één advertentie. Natuurlijk krijg je vertoningen en klikken. Maar hoe weet je of je advertenties slecht presteren?
Directe concurrentie is de eenvoudigste manier om te bepalen of een advertentie de moeite waard is om te gebruiken. In plaats van genoegen te nemen met één advertentie, maak je twee extra advertentie binnen iedere ad-group. Na een paar dagen, weken of maanden aan klikken en vertoningen kan je bepalen welke advertentietekst aantrekkelijker is voor potentiële klanten. Pauzeer de zwakkere advertentie, maak een nieuwe test advertentie en start opnieuw.
Wat als de split-test geen duidelijke winnaar onthult?
Als dat het geval is, bewaar dan een van de advertenties, pauzeer de andere en stel een andere test advertentie op. Tenzij je bij je eerste poging de perfecte advertentie hebt geschreven, vindt je uiteindelijk een advertentietekst die je boodschap effectiever aflevert.

Start nieuwe campagnes voor goede advertenties en zoekwoorden

Is één van uw advertentie- en zoekwoordcombinaties ongelooflijk succesvol in het zoek- of Display Netwerk? Zo ja, maak dan een nieuwe campagne met alleen die advertentie en dat zoekwoord. We noemen deze ad-groep ook wel  ‘SKAG’ ads ( Single Keyword Ad Group).
Dit zal je resultaten op twee manieren verbeteren. Ten eerste kan je je winnende advertentie / zoekwoordcombinatie een eigen budget geven en deze wordt niet beinvloed door slecht presterende zoekwoorden. Ten tweede verbruikt je top zoekwoord niet het volledige budget van je oorspronkelijke campagne, wat betekent dat het gemakkelijker zal zijn om op zoek te gaan naar nog zo’n sterk zoekwoord.

Wil je sparren met een ervaren specialist over jouw project of bedrijf? Stuur een email of bel ons hieronder.

[TIJD VOOR VERANDERING]

Klaar voor een échte Digital Marketing Verandering?

Let’s Talk!

Hulp nodig? Chat met een expert