De belangrijkste factor in je Google Ads campagne

31 januari 2020 | Zoekmachine Adverteren

Wil je weten wat de meest kritieke factor is die het verschil maakt tussen een succesvolle en een slechte Google Ads campagne?

De belangrijkste factor is niet copywriting, kwaliteitsscores, landingspagina optimalisatie of dure research tools. Deze dingen zijn allemaal belangrijk maar zijn niet de belangrijkste factor. De belangrijkste factor is veel simpeler.

Veel mensen maken online adverteren veel moeilijker dan het hoeft te zijn. In onze blog ‘Samenhang’ is het geheim naar Google Ads succes heb ik het over “advertentie tunnelvisie”. Advertentie tunnelvisie heb je wanneer je te veel naar de details van een campagne kijkt in plaats van het gehele plaatje.

Uiteindelijk ligt het succes van elke advertentie campagne bij het berekenen van je kosten en je omzet. Weten wat je omzet is, is de meest cruciale stap bij elke advertentie campagne. Veel bedrijven focussen uitsluitend op basis elementen binnen een Google Ads campagne zoals de keywords, advertentie teksten en landingspagina’s.

Dit is eigenlijk best wel gek. Je koopt toch ook geen nieuwe bank zonder eerste te weten of deze wel lekker zit? Dit is allemaal snel en eenvoudig op te lossen door middel van vooraf je omzet te berekenen. Als je niet goed oplet dan adverteer je op keywords waar niemand op zoekt. In dat geval zullen de resultaten natuurlijk tegenvallen.

Wat is je budget

Bij het berekenen van je advertentiebudget, is één van de belangrijkste vragen: hoeveel kan ik per klik betalen om een nieuwe klant te scoren? Kan je bijvoorbeeld €1, €3 of zelfs €6 betalen per klik? Dit is een zeer belangrijke vraag als het gaat om klikkosten in Google Ads (voorheen Google Adwords).

Dit bedrag is verschillend per bedrijf. Als je concurrent wel €3.- per klik kan betalen betekent dit niet direct dat jij ook €3 per klik kan betalen. Hoeveel je kan betalen ligt aan een aantal verschillende factoren die niet meteen zichtbaar zullen zijn na een concurrentie onderzoek.

Om Bijvoorbeeld uit te vinden hoeveel je kan betalen per klik moet je aan jezelf de volgende vragen stellen:

  • Wat is je 90-dagen winst per klant?
  • Wat is je gerichte reclame winstmarge?
  • Hoeveel telefoontjes leiden gemiddeld tot een verkoop?
  • Hoeveel telefoontjes ontvang je gemiddeld van site bezoekers per maand?
  • Hoeveel ingevulde contactformulieren ontvang je gemiddeld per maand, en hoeveel daarvan worden ook echt klant?

Aan de hand van je antwoorden kan je een redelijk beeld schetsen van je budget.
Hieronder een voorbeeld.

Stel dat je gemiddelde 90-dagen winst per klant €1000 is.
Om aan dit getal te komen moet je kijken naar je winst per verkoop, gemiddelde herhalings verkopen, up- en cross-sales.

Stel, je winstmarge is 25%. Dus als je bijvoorbeeld €800.- in Google Ads investeert, wil je daar €200.- winst uit halen. Als je weet dat je bijvoorbeeld 10% van de ontvangen telefoontjes in leads kan omzetten en je weet dat 5 op de 100 websitebezoekers een belletje plegen, dan is de formule om het bedrag per klik uit te rekenen makkelijk in te vullen.

De formule om de kosten per klik uit te rekenen is: €1000 x 0,75(=75%) x 0,1 (=10%) x 0,05 (=5%)

Als je dit uitrekent kom je in dit geval op een CPC (cost per click) uit van €3,75. Dit betekent dat je tot €3,75 kan betalen per bezoeker die via de advertenties op de site terecht komt. Als je meer betaald riskeer je te weinig winst te maken of in ergere gevallen draai je verlies.

Wil je sparren met een ervaren specialist over jouw project of bedrijf? Stuur een email of bel ons hieronder.

 

Ook succesvol adverteren op Google?

[TIJD VOOR VERANDERING]

Klaar voor een échte Digital Marketing Verandering?

Let’s Talk!